Farsdag!

Missa inte att det är Farsdag på Söndag!

Jag tycker dock inte det är någon speciell dag och anser väl att vi lika bra kunnat vara utan den. Frågan jag också ställer mig är "När är det barnensdag?" svaret på den frågan har väl precis som alla andra år varit "Varje dag" men det är ju verkligen ren bullshit! Jag tycker att jag visar lika mycket uppskattning för mina föräldrar som dom gör för mig, minst! Så det kan ju inte vara det? Dessutom måste det ju vara så mycket roligare och betyda så mycket mer för våra kära föräldrar om vi kommer med något fint eller överraskar dom på något kul sätt bara helt spontant? Det ska väl inte krävas en speciell dag för att vi ska kunna göra något speciellt för varandra? Det är väl dessutom till stor del den andra föräldern som handlar "presenten" och det brukar den andra så flitigt veta om också, så jag menar....varför? Kan vi inte bara visa vår uppskattning och kärlek lika mycket varje idag istället för att ha en speciell dag då vi gör det? Vi kan väl överraska med något fint ändå?

Men riktigt så lätt är det väl inte, det är ju en tradition och dom är till för att följas och då är det klart att vi gör det!




Anvisningar om hur Farsdag ska firas från Wikipedia...Döm själv! 


Svenska flaggan hissas från hemmets flaggstång.

  1. Far hälsas om morgonen med sång av barnen.
  2. Han bjudes före uppstigandet på gott kaffe och bröd, berett av barnen. Han hedras med blommor och en liten gåva.
  3. Honom beredes, så långt det är möjligt, vila och frihet från allt hushållsarbete under den dagen. Barnen bädda, sopa, laga mat och diska.
  4. Vid eftermiddagskaffet eller på aftonen hålles en liten högtidlighet, där mor i huset medverkar. Något vackert läses upp utantill, och hjärtats tack bringas Far, som är hemmets sammanhållande kraft. Barnen utbedja sig Fars förlåtelse för ohörsamhet och bristande tacksamhet, för allt som vållat Far sorg, suckar, bekymmer och svårigheter.
  5. Frånvarande barn hälsa far med brev eller telegram eller vykort, som särskilt gjorts och tillhandahålles för fars dag.


 Vad ska ni handla till eran pappa?


Jag hittade en rolig sak på www.bluebox.se!


Akutgåva - Kära Pappa, detta är en liten bok om dig! (lila) - fyll i och ge bort
Skapa en personlig bok till din pappa. Perfekt som t ex födelsedagspresent, julklapp, eller varför inte till Fars dag!

Förutom fyll-i-sidor finns poesi-ord och scrapbookgrafik (ramar, illustrationer, bårder) att klippa ut och klistra in där man har lust. Det finns även plats för foto eller teckningar. Lite som scrapbooking med assistans!
De sidor man inte vill ha med river man helt sonika ut. (Väldigt praktiskt).


http://www.bluebox.se/showinfo.asp?id=a05569&method=kat&kat=press




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback